3. Tiedottaminen- ja markkinointi

TIEDOTTAMINEN- JA MARKKINOINTIarrows-1574170_960_720

Mieti kuinka parhaiten tavoitat tapahtuman kohderyhmän.

Kuka valmistaa tarvittavan mainosmateriaalin.

Mitä kanavia käytät tiedottamiseen. Laadi tapahtumastasi lehdistötiedote ja valitse kohderyhmällesi sopiva mainostusmuoto, lehti- ja radiomainonta, julisteet, sosiaalinen media, menovinkit (ilmaispalstat).

Muista huolehtia myös jälkitiedottaminen tapahtumasta eri medioissa, mikäli suunnittelet tapahtumallesi jatkoa esimerkiksi seuraavalle vuodelle.

MEDIATIEDOTTEET – HYVÄN TIEDOTTEEN TUNNUSMERKKEJÄ

Tärkein alkuun. Hyvässä tiedotteessa kaikki olennainen tulee sanotuksi jo heti tiedotteen alussa; otsikossa ja ensimmäisessä kappaleessa.

Ei mainos. Mediatiedote ei ole mainos. Tiedotteessa kerrotaan ajankohtaisesta asiasta tapahtumasta, mutta tiedotteessa ei saa suoranaisesti mainostaa mitään.

Selkeä. Tiedotteessa käsitellään ainoastaan tärkeimmät asiat mahdollisimman tiiviissä muodossa. Tiedotteesta tulee selvitä mitä, missä, miksi ja kuka tekee.

Pakolliset tiedot mukana. Tiedotettavan asian lisäksi tiedotteessa on vakioasioita, jotka tulisi sisällyttää jokaiseen tiedotteeseen. Näitä ovat mm. Yhteyshenkilöt, keneltä saa lisätietoja tapahtumasta, sekä julkaisupäivä, milloin tiedotteessa oleva asia on julkista tietoa.

Roskapostisuodattimet läpäisevä. Jotta tiedote ylipäätään päätyy toimittajan sähköpostiin, kannattaa pitää huolta siitä, että tiedote läpäisee roskapostisuodattimet. Eli ei liitteitä, ei kuvia, ei logoja. Mahdollisimman simppeli sähköposti, joka tulee nopeasti perille ja avautuu helposti.

TÄSTÄ LINKISTÄ VOIT LADATA ILMAISEN STT-VIESTINTÄPALVELUT MEDIAVIESTINNÄN ABC-OPPAAN VIESTINNÄN ABC-OPAS

LINKKEJÄ Pohjolan Sanomat uutistoimitus Lounais-Lappi Kemi-Tornio YLE Kemi